Wednesday, February 4, 2009

Turunurk #25

Nädalavahetusel sai malemajas jälle tõsiselt mängida. Osalesin teist korda Eesti meistrivõistluste valikturniiril, kuid punkte kogunes sama palju kui eelmisel aastal.

Juba eelregistreerimise järel oli selge, et lihtne olema ei saa. Meeste hulgas oli 2100+ reitinguga maletajaid üle 20. Asetuse järgi olin ma 33. ning lõpetasin 34. kohal. Selline tulemus mulle meeltmööda ei olnud, kuid partiid olid huvitavad. Enesekindlust mul siiski ei olnud ning mitmes mängus jäin suurde ajapuudusesse ja eksisin võrdses seisus. Ka partiisid jälginud Hendrik Olde ütles: „Turu, no ei saa kogu aeg viimasel minutil elada.”

Hommikul kell 10 kõige parem tunne veel ei olnud. Mõtlesin Rimist Arkta vett osta, aga see läks mul meelest, kui me Nikiga poes käisime. 1. voorus mängisimegi omavahel. Alguses tegime rahulikult käike, keskmängus hakkasin ma aga järjest rohkem aega viitma. Sitsiilia kinnine variant mulle paremust ei toonud, kuid midagi halvasti ka ei olnud. Niki hakkas siiski vaikselt ja kindlalt suruma ning lõpuks ma eksisin ja panin tähtsa etturi ette. Mõned käigud hiljem sain ka kaotuse kirja. Voorus suuremaid üllatusi ei esinenud, küll aga oli naiste turniiril tähelepanuväärne Karmen Viikmaa võit Hedda Kruusiaugu üle. Karmen ise ütles, et taktikat oli palju.

2. voorus oli mul väga kummaline partii Kirill Makiniga. Temaga on alati huvitav mängida, sest meil on põhimõtteline lahing prantsuse kaitse Winaweri variandis.



1.e4 e6 2.d4 d5 3.Nc3 Bb4 4.e5 c5 5.a3 Bxc3+ 6.bxc3 Ne7 7.Qg4 Qc7 8.Qxg7 Rg8 9.Qxh7 cxd4 10.Ne2 Nbc6 11.f4 Bd7 12.Qd3 dxc3 Siimaani oleme kõigis kolmes omavahelises mängus jõudnud selline seisuni. 13.Qxc3 Varem on Makin proovinud käike 13. Nxc3 ja 13. h3. 13. ...Nf5 14.Rb1 O-O-O 15.Bd2 Rg7 16.h3 Rh8 17.g4 Olin vankrid niimoodi käinud, et saaks g4-etturi maha võtta, aga nüüd märkasin, et siis jään ma ratsust ilma. 17. ...Nh4 18.Ng3 Nd4 19.Qxc7+ Kxc7 20.Kd1 Ba4 21.Bd3 Bc6 22.Nh5 Rgg8 Siin mulle mu seis enam ei meeldinud ja läksin keldrisse teed tooma. Arvuti näitab +2.5 valgele. 23.Bb4 Bb5? Nüüd on +4.32 valgele pärast 24. Bxb5 Nxb5 25. Be1 on mul mõlemad ratsud korraga ees. 24.Be7? Bxd3 25.cxd3 Nhf3 26.Bd6+ Kc6 27.Nf6 Rc8 28.Rc1+ Kb5 29.Rb1+ Ka6 30.Bb4 Rc2 31.g5 Musta vigurid on järsku muutunud üliaktiivseks, -4.7 valgele ja 31. ...Rg2 võitis kohe. 31. ...Rhc8 32.h4 Rg2 Arvuti näidud muutuvad igal käigul -2st +2ni. Fide meister Hendrik Olde leidis siin, et vanker tuli panna a2-le ja siis alles tuua teine vanker c2-le, et matt panna. Uku leidis veel täpsema käigu Nf5! matiähvardusega ja kui Ng4, siis Rg2, mis korjab viguri ära. 33.Rc1 Rxc1+ 34.Kxc1 Rc2+ 35.Kb1 Re2 36.h5 Kb5 Kuna ma ei näinud ühtki nendest headest variantidest, on mu seis jälle raske ja otsustasin kuningaga rünnakule minna. 37.Rc1 a5 38.Bc3 Ka4 39.Bxd4 Nxd4 40.Rc3 Nb5 41.Rc8? See käik kaotab, 41. Rc5 järel on valgel tõenäoliselt isegi parem seis. 41. ...Kb3 42.Kc1 Nc3 43.Rxc3+ Kxc3 44.Kd1 Rg2 45.h6 Kxd3 46.Ke1 b5 47.f5 b4 48.axb4 axb4 49.Nh5 Rh2 Makin alistus, sest ta võib küll mitmes variandis lipu peale saada, kuid mina lipustun matiga. Väga hull mäng.

3. voorus sain vastaseks Jevgeni Rumjantsevi. Viimane kord olin talle kiirmale meistrivõistlustel ülekaalukas seisus kaotanud. Nüüd mul erilisi võimalusi ei tekkinud. Mäng oli kogu aeg üsna võrdne ja kumbki ründama ei hakanud. Aga oh imet, siis mul oli äkki 1 min kellal ja kriitiline seis. Andsin kvaliteedi ära ja ei osanud lõppmängu viigistada, võib-olla ei olnud see võimalik, kuid oleks saanud palju paremaid käike teha. Naiste turniiril läks hästi Karmenil, kes valmistas avangud enne vooru suure meeskonnaga korralikult ette. Kui käis Pirci seisu analüüsimine, siis ütles Niki mingi variandi kohta, et ta on seda vaadanud ja nõustub David Bronsteiniga. Lõpuks selgus siiski, et kõigepealt uuris seda Müütnik, siis Bronstein ja alles peale seda Niki.

4. voor. Eelmine õhtu olin koju läinud ja pool kümme magama jäänud, seega tundsin end kogu päev hästi. Mängisin mustadega Oleg Kortšagini vastu. Anti-Moskva gambiidist oli mul ettur üle, kuid valgele tekkis imelik vabaettur d6-le, mis tekitas mulle probleeme. Lõpuks sai Kortšagin pessi tagasi ning realiseeris positsioonilise ülekaalu.


Siin hakkas ta lihtsalt kuningaga f6 välja poole tulema ja ma viisin oda f7-le ning hakkasin kuningaga edasi-tagasi käima. Lõpuks jäin lihtsalt zugzwangi ja kaotasin. Ma ei tea, kas seda seisu olekski üldse päästa saanud. Vahepeal läks elekter malemajas elekter ära ja kohtunik Tõnu Truus hüüdis: "Paneme kellad seimsa." Sellele tuli kohe vastus Nikilt: "Mis kuradi mõttes?!" Ühtegi mängu ei katkestatud.

5. voor. Sain kokku Viktor Kassiga, teda olin samal turniiril võitnud ka eelmine aasta, aga siis ta pani jämedalt ette. Seekord oli mäng huvitavam. Ta mängis mustadega prantsust ja ma valisin Alehhin-Chatardi rünnaku ja kahisin etturi. Saingi palju mugavama seisu:


Kass oli just käinud 20. ...Re6 ja ma vaatasin natuke lauda ning käisin siis 21. Rfd5:! Rd5: 22. Od5: ja seda oda ta ei võtnudki kunagi maha ning ma sain selle veel c6-le sisse kahida. Varsti tuli ka matt. Peale seda sain ka teisi partiisid jälgida ja nägin, kuidas Karmen sai Hanjatjanilt kahe enametturiga seisus mati, mille järel ta oli enda peale pahane. Õnneks oli lohutamas staažikas maletaja Hendrik Olde, kes rääkis sellest, kuidas tema naine Margit kaotas kunagi Eesti meistrivõistluste finaali viimases voorus Kaja Paidlale ajaga. Siis oli vaja teha 40 käiku, et saada 30 minutit juurde ja Margitil oli tehtud 39 käiku. Sinna läks tal kaduma meistritiitel.

Viimane voor oli minu jaoks ootamatult lühike. Lasin Heino Mirmel 11 käiguga lipu kinni püüda ja mõned käigud hiljem alistusin.



Pärast 8. ...a6 üllatas Mirme mind hea käiguga 9. Nb3!, mida ma polnud üldse märganud. Nüüd oleks vist pidanud lipuga väljapääsu otsima, kuid seda ma loomulikult ei teinud Arvuti soovitab hiljem veel kahida lipp ära pärast 11. 0-0 11. ...axb5 12. Ra1 Qa4 13. Rxa4 bxa4, kuid minu piiratud maleline mõtlemine julgeb lippu kahida ainult siis, kui sellele järgneb matt ühe või kahe käiguga. Seega lõpetasin kaotusega ja 2 punktiga. Turniiri võitis Tarvo Seeman, kes naljatas Müütniku uue ülikonna kohta: "Mis sul on pulmaastapäev või?" Viimases voorus oli aga Müütnik üks esimesi lõpetajaid. Umbes 15 minutit pärast vooru algust kuulsin selja tagant mingit kõvasti piiksuvat helinat ja natukese aja pärast seletas Müütnik Truusile, et ta omast arust pani kinni selle. Eesti MV reeglid on aga karmid ja partii loeti lõppenuks.

Täna algasid Jõhvis juunioride meistrivõistlused, kus Vaadeldaja tiimi au hoiavad üleval Niki, Uku ja Tuuli.

1 comment:

Anonymous said...

Turu on taaskord tasemel! Ülihea lugeda!! Jätka samas vaimus.