Friday, June 26, 2009

Turunurk #33

19.-21. juunini mängisin Pärnus Paul Kerese mälestusturniiri. Suure üllatusena oli osavõtjate hulgas ainult neli 2000+ reitinguga maletajat. Sellises konkurentsis oli kõrgete kohtade saamine jõukohane, kuid pidin siiski lõpetama esikümne lõpus.

Kuna rongid käivad ainult üks kord päevas, siis tuli Pärnusse sõita bussiga. Enne seda olin hommikul küberneetikainstituudis veel viimase eksami teinud, mis läks suurepäraselt. Peale seda võis suvi alata. Bussijaamas olin juba rahulikult jõudnud oma koha sisse võtta ning jäin ootama Kristjan Sarapikku. Viis minutit enne bussi väljasõitu tatsas ta kohale ja ütles löödult, et masin sõi tal kaardi ära. Sularaha meil kummalgi ei olnud ja jooksime tagasi automaadi juurde, kust ma ka kopikad kätte sain. Seekord vedas ja keegi bussist maha ei jäänud. Kristjan sai Pärnus kontorist asenduskaardi.

Turniirisaalis selgus, et enamik osavõtjaid jagunevad vanuse järgi kahte gruppi: 10-20 ja 60-90. Platsis oli loomulikult Pärnu gäng: Tõnn, Timo, Matu, Janra; puudu oli ainult Stennu, kes otsustas turniiri mängimise asemel keskkooli lõpetada. Ma olin 10. asetusega ja esimeses voorus sain vastaseks Janra. Partii oli üsna lühike, 15. käigul ajas ta käikude järjekorra sassi ja ma võitsin viguri. Esimesel päeval rohkem mänge ei olnud ja hakkasime Kristjaniga mõtlema, kus öö mööda saata. Loomulikult ei olnud me Paikuse politseikooli helistanud, et tasuta ööbimist saada ja sellise jaheda ilmaga ei tahtnud geoloogi ka mängida (turniir oleks pidanud toimuma juuli lõpus nagu eelmistel aastatel). Õnneks päästis meid hädast välja Pärnu tiimi autojuht Lehemets. Ta sokutas meid õhtul Kalevi staadioni juurde ja sinna me jäimegi, kuigi algul plaanisin kindlalt ilma rahata saada ja olin isegi magamiskoti kaasa tarinud.

Hommikul pidime Kristjaniga omavahel mängima. Otsustasime, et kui ilm on ilus, siis teeme käike kiiresti ja lähme pärast randa limonaadi jooma. Seekord aga sadas vihma ning sai rahulikult mõtelda. Tuli ka päris huvitav mäng, kus me mõlemad pikki variante arvestasime. Tekkis selline seis, kus mina olin mustadega käigul.


Laua taga vaatasin millegipärast, et ma ei suuda kuidagi valge vankrite sissetungi peatada, kuid oli vaja käia 1. ...Od7 2. Vfd1 Oc6 ja valge ei saa lippu kohe c7-le tuua Og2:+ tõttu. Muidugi ma seda ei märganud ja tegin enesetapukäigu 1. ...e5?, mis kaotas kiiresti. 2. Lh5 Le7 3. Of7:+! Kf8 4. Vfd1 1-0

Mängu lõpus ütles partiid jälginud Vello Lappmaa "Mis jama see on!" Enne järgmist vooru olime turniirisaali kõrval, kus Tõnn ja Matu tegid soojendusmänge. Järsku ilmus jälle eikusagilt välja Vello, kes asus partiisid kommenteerima. Ta tegi seda väga omapärasel moel, öeldes iga natukese aja tagant mingi lühikese lause või sõna. Tema tunnusütluseks oli "Tervist!", mida ta pahvatas iga kord kui ettureid ära võeti. Tema suust on pärit ka pärlid "Kamtšatka!" ja "Bauhof!". Hiljem rääkis Vello mulle turniirisaalis ka, et tal on kaelarihm taskus, aga koer läheb ikka ula peale. 3. voorus mängisin ma Matuga ja pressisin talle kuningatiivalt sisse. Paraku polnud ilm eriti soojemaks läinud ja umbes kella 10-11 aeg läksime juba öömajja. Kristjan oli pudeli mahla alla valanud ja vajus ära. Mul veel und ei tulnud, jõin limonaadi ja vaatasin telekat. Sealt tuli film Derailed (Rööpast väljas), mis mulle väga meeldis.

Viimasel päeval sain hommikul mängida neiu Ann Narvaga. Alguses mängis ta üsna tugevalt ja mul oli probleeme oma kuninga ohutusse kohta viimisega. Mingi hetk lasi ta aga väikese kombinatsiooni läbi ja alistus peale seda.

Otsustavas voorus vedas mul hästi loosiga. Esikolmiku koha pidi seligtama partii Indrek Turu - Timo Tamm. See mäng oli kõige hullem minu poolt.

1. e4 e5 2. Rf3 Rc6 3. Oc4 Oe7 4. d4 ed 5. c3 dc 6. Ld5


Selle peale hakkas Timo midagi urisema ja pead raputama. Ma olin üllatunud, et ta sellise asja läbi lasi ja arvasin, et ta annab nüüd alla. Sass rääkis mulle paar päeva tagasi, et Uku oli kunagi ammu kellegagi samasse seisu sattunud ja siis alistunud, kuid tegelikult valgel väga suurt ülekaalu polegi. 6. ...Rh6 7. Oh6: 0-0 8. Oc1? Rb4 ja kuidas ma nüüd võidan?


Üks võimalus oli lipp d1-le tagasi käia, lasta kahvel panna ja jääda vähemetturiga. Olin aga arvamusel, et suudan ratsu a1-lt kinni püüda. Hakkasin pööraselt selle jaoks teed vabastama ja panin nupud ebaloomulikele kohtadele. Selle peale sai Timo lihtsalt tsentris läbimurde teha ja tungis etturitega niikaua peale kuni ettur d3-lt ratsu välja ära kaitses. Pärast seda oli kööga. Timo sai tänu sellele lõpuks 3. koha ja 600 krooni preemiat.

Pärnus tegin ka ühe huvitava eksperimendi. Nimelt, panin kirja kogu oma rahalise käibe nende kolme päeva jooksul. Tekkis selline tabel:

1Bussipilet Tallinn-Pärnu-120.-
2Port Artur kaubamaja-25.-
3Osavõtumaks-120.-
4Pood Emma-15.-
5Kalevi Staadion-350.-
6Papa Pizza-37.-
7Port Artur kaubamaja-46.-
8Georg-43.-
9Port Artur kaubamaja-25.-
10Toidupood-35.-
11Port Artur kaubamaja-53.-
12Port Artur kaubamaja-35.-
13Limonaadipood-14.-
14Auhind reitinguga kuni 2150+200.-
15Limonaadipood-25.-
16Bussipilet Pärnu-Tallinn-110.-
Kokku-853.-


Kulutusi oleks tõenäoliselt saanud kärpida, kui oleks natuke varem ööbimist planeerima hakanud. Transpordikulud väheneksid samuti, kui reisida rongiga. Noh, võib-olla sai ka limonaadipoes liiga palju käidud.

Praegu toimub Saaremaa karikaturniir, kuhu olin ennast ka kogemata registreerinud. Selle võistluse esimesi laudu saab otseülekandena jälgida.

8 comments:

Anonymous said...

Jah, sõber Turu, nagu Sa isegi oma tabeli abil veenduda võid, siis malemäng on üks suur kuluallikas ja enamasti end tänaste auhinnafondide juures mitte kuidagi majanduslikult ära ei tasu. Kui tahad malest kasvõi veidigi majanduslikku tulu saada, siis on aeg maleliidu juhtimisele mõtlema hakata.

Anonymous said...

Misajast alaliit kuskil turniiridele rahalisi auhindasid välja paneb? See ikka rohke sponsorite rida. Ning sposoreid ajavad välja võistlust korraldav kluvi spetsiaalselt sellleks tehtud MTÜ. Alaliit võib vaid oma soovitusi anda. Nii on igal normaalsel spordialal, nt kergejõustikus Reval Cup või siis Bigpanga kuldliiga.

Marek said...

Ja mida siis tabeli tagumine pool tegema peab ? Nemad nagunii auhindu ei saa. Male on ja jääb hobiks Eestis. Need, kes elatuvad sellest, peavad kuskil mujal omale turniire leidma (a la naaberriikide klubide MV, kutsetega ringturniirid jne ... kerge see ei ole). Samas on küllalt olukordi, kus turniir tuuakse koju kätte ja kulusi nagu polekski, aga mängima ikka ei minda.

Anonymous said...

Sellise kvaliteediga partiide eest nagu siin näiteks toodud auhinnaraha küsida - no andke andeks!

See oleks sama kui Erki Nool omal ajal oleks nt hüpanud kaugust 5 meetrit ja siis 10K stardiraha selle eest küsinud. Mõelge enne veidi sellele.

Kaarel said...

aga Indrek, sa turniiri põhiüllatusest ei rääkinudki. ma oleksin ikka tahtnud teada, kuidas Kärner reageeris kaotusele Triinu vastu.

Ann said...

Protest toimus juba enne T.Narva-Kärner partiid, aga et Kärneril oli tugevaim reiting pidi ta siiski sellega leppima. Pärast lüüa saamist toimus lõputu analüüsimine;)

Anonymous said...

Aga mis seal Narva - Kärneri partiis siis toius?

Anonymous said...

" Seda poissi tunned ve ? " V.L.