Monday, April 12, 2010

Hillar Kärner: Male on elu!

Jätkub jutuajamiste seeria Hillar Kärneriga. Eelmise osa leiab siin.
Selles osas räägib Hillar kuidas ja miks ta alustas male mängimisega.

Nikolai Kunitsõn (NK): Aga selline väga üldine küsimus, millele on võib-olla väga raske vastata: mis on male sinu jaoks või mida tähendab male sinu jaoks?
Hillar Kärner (HK): No kunagi ütles mu kooliõpetaja "minu jaoks male on elu".
NK: Sinu jaoks on?
HK: Jah. Üks klassijuhataja ütles kunagi. Mis aastal, kui vana ma olin - seda ma ei oska öelda. Viiskümmend neli lõpetasin kooli.
NK: Aga mis sind paelus males? Mis see oli? Vaata, tavaliselt inimesed hakkavad mängima ja siis jätavad maha.
HK: Kuue kuni neljateistkümne aastaseni ma mängisin jalgpalli. Hommikust õhtuni.
NK: Ja malega hakkasid tegelema?
HK: Ja malega hakkasin tegelema (mõttepaus) 1950, 15 aastaselt olin Tallinna koolinoorte meister. 18 aastaste hulgas. 15 aastaselt.
NK: Aga millal sa hakkasid tegelema? Mis vanuses?
HK: Eeh...
NK: Kust see malepisik tuli?
HK: Tähendab, ma hakkasin mängima aasta varem. 49.
NK: Kust see tuli?
HK: Ei noh, ma oskasin noorest peast ka mängida, aga kuskil lõi sisse. Aga põhiasja pani kunagi, mina arvan, meil 22. keskkoolis, Westholmis.
NK: Aa Westholmis. Vahesaar oli seal õpetaja või ei olnud?
HK: Ei, ta õppis seal.
NK: Aa, õppis ka.
HK: Ta õppis jah. Ja kunagi käis seal Jüri Randviir loengut pidamas. Ja siis tekkis mul metsik malearmastus. Kirjandust mul ei olnud. Raamatuid ei olnud. Aga ta näitas seda niivõrd huvitavalt, et... See oli, kuidas seda öeldakse... Armutakse ära. See on nii, nagu näed ilusat naist ja... Ja hakkad keelt limpsama noh. Palun vabandust väljendi eest. Aga ma ei oska seda piltlikumalt öelda. Igastahes, Jüri Randviir pidas niisuguse loengu. Meid võib-olla oli üks viiskümmend last. Ja see võis olla päris noorelt. 3-4 klassi poisid. Ja kuskil 6-7 klassis oli juba koolis, meil oli üks kooli majandustöötaja. Tähendab, ta oli, õpetaja ta polnud, ja see soodustas meil malemängu tähendab. Osteti malekomplektid ja mina käisin võtmas Müürivahe maleklubis sellist kella, mis iga viie sekundi järgi häält tegi. Ja siis hakkasid turniirid ja välturniirid peale. Me panime 2. keskkoolile, sinu koolile panime, kus Küchle õppes.
NK: Kus kes õppis?
HK: Valter Küchle, kes oli minust vähemalt, aasta jah oli vanem, kes Ameerikasse läks ja siia tagasi pole tulnud. Teda seostati isegi mingi aeg julgeolekuga, koputajatega. Sellele koolile me panime matši, kas oli 8,5-1,5 või isegi 10,5-1,5. Ühesõnaga suurelt. Kunagi oli Tallinna koolinoorte esivõistlustel minu klassist mänginud üle poole koosseisu, oli minu klassist. Ja isegi 53ndal aastal oli peale minu mängijaid minu klassist. Etruk tekkis veidike hiljem. Etruk on paar aastat noorem. Ei oskagi öelda, millega see male mind esimesena ära võlus. Aga ma arvan, et sel loengul oli jah, see...


Järgmine kord saame teada, mis on Hillari plaanid lähitulevikus, mis muljed tal on Keresest jpm.

7 comments:

Meelis said...

Kärneri jutt on NUTS. Minu arvates võiksid võimalikult kiiresti ülejäänud materjali avaldada. Muud maleteemalised artiklid võib vabalt kirjutamata jätta, see on palju huvitavam. Kärneril on mida meenutada ja sellises muhedas stiilis juttu kohtab harva.

Anonymous said...

Üle pika aja midagi asjalikku.
Loodan, et "pasapuhumise" aeg on lõpuks läbi saanud.

Anonymous said...

Hillar on fantastiline.

Meelis said...

Marek, milline partii Itella MV parimaks osutus? Protsente oskan ise ka vaadata, aga pole tükk aega mingit infi selle kohta lugenud. Hääletus lõppes ju nädal tagasi.

Hendrik Olde said...

Meelis,
võistluste peasponsor tahtis selle parima partii valimisega teha midagi ilusat ja me lootsime, et malehuvilised valivad tõesti parima (loomingulisema) partii, kuid kahjuks lõpphääletusel hakkasid toimuma imelikud asjad.

Praeguseks on otsustatud, et parimaks partiiks jääb Seeman- Kanep viik. Seega läheb auhind pooleks ning Kelli kannab selle hiljemalt homseks teie arvele.

Tahtsime parimat ja lootsime seda ka malehuvilistelt, kuid läks nagu alati ...

Meelis said...

Tänan kiire vastuse eest. Mulle räägiti, et pool tundi enne hääletuse lõppu hakkas ühe partii protsent ebaloomulikult kiiresti tõusma. Tegelikult ma ei arva, et tuli välja nagu alati... See, et keegi tegi lolli nalja või oli lihtsalt pahatahtlik, ei tähenda, et idee oleks halb olnud. Minu subjektiivne arvamus - Seeman - Kanep partii oli turniiri üks võitluslikumaid, huvitavamaid ja üldtulemuse koha pealt ülioluline. Muidugi oli turniiril ilusaid partiisid, kus tehti vähem vigu, aga need kippusid ühte väravasse minema. Kuigi minu mängu see Itella poolne žest ei mõjutanud, elavdas see kogu turniiri märgatavalt.

Marek Kolk said...

Põhimõtteliselt võiks Volodini partii ka eemaldada üldarvestusest, sest keegi "hea" sõber (mängijad ise ei pruugi asjast teadlikud olla) tellis sellele pommitamise nii Vene kui Eesti lehtedelt. Teiste partiide korral võis mõni juhuslik hääl olla juures, aga sellel ühel oli eriliselt menu. Ükski teine partii Vene saitidelt hääli ei saanud (olgu öeldud, et lõpptulemusest on eemaldatud pea kõik välisaadressid).

Viimase tunni jooksul hääletati Eesti saitidelt ainult 2 teist partiid kui Volodini partii. Kuna IP-dest oli näha, et tekkisid mingid müsitilised aadressid, siis läks asi eemaldamisele. Isegi, kui oli tegemist reaalsete inimestega ja mitte kuskilt serverist tellitud, siis ei hääletatud antud partii korral sisu, vaid tekkis "populaarsuse" sündroom.

Edaspidi peaks selliste asjade jaoks vist kontodega süsteemi looma.