Wednesday, July 30, 2008

Turunurk #3

Eelmisel nädalavahetusel võtsin ette Viljandi-Pärnu reisi. Otsustasin esimest korda ära käia Viljandi Pärimusmuusika festivalil e. folgil. Neljapäeva õhtupoolikul istusin rongi peale ja mahutasin end ära istekohale. Hakkasin rahulikult maleülesandeid lahendama, kui natukese aja pärast ilmus üllatuslikult välja Uku, kes oli samuti teel Viljandisse. Noh, saime kuidagi tema 0,5-liitrise rummi ja minu ühe õllega teekonna läbitud ja jõudsime kohale. Seal läksime esimese asjana telklasse, huvitaval kolmbel pidime üle poole tunni järjekorras seisma, et üldse sisse saada. Pärast seda jalutasime mõlemad oma teed ning mina leidsin kuskilt Kanza, Siimu, Tony ja Tanel Kuldsepa, kellega öösel linnas ringi tiirutasin. Ilmselt kaotasin selle käigus ka oma võtmed ära, sest järgmine hommik ma neid enam telgist ei leidnud.

Reedel sõitsin bussiga Pärnusse turniirile, saabusin mitu tundi varem ning mõtlesin, et vedelen mõnda aega rannas. Oli päikeseline ja palav päev ja rannas oli rohkem inimesi kui Paides elanikke. Turniirile läksin täielikus teadmatuses, kes seal osalevad. Õnneks olid kohal Kristjan Sander, kes lisaks mängimisele oli ka Paikuse laagri režiimiülem ja Kaido Külaots, kellega sai päeva lõpus limonaadi võtta. Üldiselt oli see turniir aga minu jaoks selle aasta kõige alkoholivabam. Kohe esimesel päeval liitusin laagri tegemistega. Seal oli väga tore, lastega sai paljugi huvitavat teha. Põhikuld oli jalkamäng, kus meil õnnestus peaaegu kaks tervet meeskonda kokku saada. Ühes olid siis põhitegijatest Kaido, Sten Kasela, Porila, Sooman, Riivo ja Tiit; teises mina, Heiki, Janar Oks, Timo Tamm, Medar ja Rain pluss veel mõned kohalikud. Mängu algus oli kindlalt meie päralt, läksime 6:0 ette, meie edu võti oli ühtlasem võistkond. Hiljem aga kui Kasela väravasse läks ja mõne vahetuse tegime, muutus mängupilt sootuks teiseks. Ühe korra pani Kaido sellise pommi, et pall lendas meie väravavahi põrkest mulle vastu kõhtu ja väravasse, seega minu omavärav! Hiljem sain temalt veel ühe veidi nõrgema löögiga kottidesse – suurmeistri vastu ei ole lihtne mängida. Jäime 7:9 taha ja leppisime kokku, et teeme 10-ni. Siis suutsime kuidagi kaks väravat tagasi lüüa ning läks eriti põnevaks. Kaidol jäi kasutamata paar head võimalust. Meil oli mitu suurepärast olukorda, kuid Kasela tegi imetõrjeid. Ühel hetkel tõstsin ma palli värava ristnurga poole, kuid viimasel hetkel hüppas Riivo õhku ja suunas selle peaga üle lati. Lõpuks õnnestus meil realiseerida üks rünnak, kus meie mängijaid oli karistusalas rohkem. 10:9.

Aga nüüd ka turniirist. 5 vooru ja ajakontroll 1h 30min + 30 s käigule ei ole mulle just eriti meeltmööda. Enne 1. vooru loosimist vaatasin nimekirjast, et olen tagantpoolt kolmanda asetusega, osalejate hulgas siis lisaks suurmeistritele Külaotsale ja Švõrjovile ka IM Hillar Kärner, FM Markku Hartikainen ja mitu tugevat soomlast, kes olid juhuslikult Pärnus suvitavamas. Vastaseks sain kohe Kristjan Sanderi. Mängisime prantsuse varianti, kus valge kahib avangus etturi. Hiljem leidsin, et saan taktikaga veel ühe pessi kätte saada ning olin juba väga rahul oma kahe enametturiga. Siis aga hakkasid tekkima sidumised ja mul jäi kuningas väga paljaks.



Selles seisus on valge käigul ja Sander mängis 1. Rd5:! Selgub, et nii ratsut lüües kui seda löömata jättes on mustal paha, näiteks 1. ...Vd5: 2. Vd5: Ld5: 3. Vd1 Ld1: 4. Ld1:+ ja valgel on lipp vankri ja ratsu vastu; või nagu partiis edasi läks 1. ...Lc6 2. Lb3 Lb5 3. Vab1 Ve6? Siin tegin otsustava vea, kuigi oleksin ka lippude vahetuse järel väga kehva seisu jäänud. 4. La2! Rd3 5. Vb5: ab 6. Og3 ja alistusin. Teistes esimese vooru mängudes ei suutnud Kärner enamat viigist Juhan Viigiga, omapärane nähtus on, et Viik tegi neljas partiis viigi. Kõige kauem kestis aga üllatuslikult esimese laua mäng Külaots-Ladva. Suurmeister pidi neli tundi vaeva nägema ning hiljem väitis, et oli seise, kus loogilisem käik kaotas, kuid 11-aastane Ottomar leidis õige jätku. Lõpuks tekkis aga valgel vabaettur, mis läks ka kuningamanöövri järel lippu.
2. voor. Loosiga sain vastaseks Marko Laigna. Olen temaga varemgi mitmel korral kohtunud ja siiamaani on skoor minu kahjuks. Nüüd mängisime mõnevõrra üllatuslikult kaheratsu avangut, ma ei tahtnud 4. Rg5 käia ning valisin tagasihoidlikuma jätku 4. d3. Mingi hetk mõtlesin ma 25 minutit, kas kahida ratsu kahe etturi vastu g5-l ja h6-l, kuid loobusin sellest, sest nägin ühes variandis kuninga pääsemist. Edasi tegin ühe positsioonilise lolluse ja kaotasin tsentri täielikult, lisaks jäin ilma ka kahest etturist. Ühe ta andis aga kohe tagasi. Hakkasin siis üritama viigi peale mängida ning paaris kohas oleksin selle ka saanud, kuid ei teinud õiget käiku. Siis hakkas tunda andma hommikusöögi vahelejätmine ja mu kõht korises laua taga. Mäng venis peaaegu 70-käiguliseks ning lõpus eksisin rängalt ja Laigna sai peale seda kiire võidu. Pärast esimese vooru kaotust Külaotsale sai Ladva nüüd vastaseks Kärneri. Seda mängu ma ei näinud, kuid Kärner suutis lõpuks võita.
3. voor. Jõudsin enne mängu puhata, süüa ja sital käia, samuti jõin peldikus kiiresti ühe õlle ära. Olin juba kahe nulliga alustanud ning teadsin, et nüüd pean kindlalt paremini mängima. Vastane oli Monika Linroos, kes 12. käigul pani ette etturi. Hiljem sai ta küll lipu aktiivseks, kuid mitte kõige täpsemaid käike tehes oli ta sunnitud kõik nupud välja vahetama. Enametturiga lõppmängu polnud raske realiseerida. See mäng lõppes kähku ning ma läksin Kaidoga, kes oli samuti kiirelt võitnud, poodi limonaadi järgi. Tõnu Heinmets kahis heas rünnakuseisus Aivar Sopale vankri, kuid Sopp suutis ühe ratsukäiguga seisu ära kaitsta. Ladva mängis mustadega Priit Loide vastu Traxleri gambiiti ning hiljem õpetas talle teooriat. Täiseduga jätkasid liidritena Külaots, Švõrjov ja Hartikainen.
4. voor. Mina, Sander ja Hartikainen hilinesime 30 minutit voorule. Markkul oli hommikul hea uni. Mängisin Sepandiga, ta pani mulle 1. c4 ja ma otsustasin mängida sitsiilia kinnist vastupidiste värvidega. Varsti panin kahe käiguga etturi ette, kuid sain aktiivsust liputiival, mille tulemusena võitsin pessi tagasi. Nüüd läks seis väga keeruliseks ning ma ei näinud ühte käiku, mille tulemusena oleksin kindlasti paremuse saanud. Lootsin, et mu läbiminevatest etturitest on kasu, kuid Sepandi võttis need tulega ära ja ma alistusin. Teistes mängudes kohtusid omavahel Švõrjov-Külaots. Švõrjov pakkus umbes 10. käigul viiki, mille Külaots ka vastu võttis. Pärnu rannas oli ka vaja ikka ära käia. Hartikainen-Kärner algas sellega, et Kärner pakkus kohe alguses viiki. Seda Markku kohe ei tahtnud ja mingi hetk, kui Kärner taktika läbi lasi, oleks võinud oodata, et tuleb pikk mäng, kus Hartikainen peab paremuse võiduks realiseerima. Üllatuslikult aga Kärner alistus kohe pärast seda. Hartikainen sai ainuliidriks enne viimast vooru.
5. voor. Seekord oli mu vastane Heino Komlev. Mängisime sitsiilia kaitse kinnist varianti. Juba avangus üllatas ta mind selliste käikudega nagu Ld8-c8 ja Rg8-h6. Partii ajal läks Komlev suitsule ja siis helises tal tükk aega mobiil kotis. Kõik maletajad muigasid. Sellistel turniiridel juhtub ikka niisuguseid asju ning keegi ei hakka protestima. Umbes 20. käiguks olin kuninga eest kaks etturit ära korjanud ning edasi oli suhteliselt lihtne võita. Peagi ta ka alistus, kui nägi, et ma võtan tulega tal vankri maha. Seega oli mu lõpptulemus 2p 5-st ja koht 21. – mitte kõige halvem, kuid kaugeltki mitte see, millega saaks rahule jääda. Külaots ja Švõrjov võitsid mõlemad viimases voorus ja raha läks jagamisele.

1.-2. Külaots, Švõrjov 4,5p
3. Hartikainen 4p
4.-5. Pääkkonen, Ristoja 3,5p


Lõpptabel on üleval siin:
http://www.maleliit.ee/tabelid/2008/nlsari/Keres.htm

Järgmine nädalalõputurniir toimub pühapäeval, 3. augustil Karksi-Nuias.

Turu

5 comments:

nikitheone said...

PALJU ÕNNE SÜNNIPÄEVAKS TURU!

Anonymous said...

Jõudsin enne mängu sital käia...
I'll like!!! Jätka samas vaimus!!!

Anonymous said...

see viimane oli raudselt reimaa:)

Anonymous said...

naivistlik ja naljakas. turu peaks kandideerima aasta maleajakirjaniku tiitlile:)

Anonymous said...

Toetan ylxi. Turu aasta maleajakirjanikuks!