Friday, April 3, 2009

Turu-Kunitsõn ehk pühapäevamale Uue Maailma Seltsimajas

Oli 29 märts, pühapäev ja me seadsime Turuga sammud Uue Maailma Seltsimaja poole. Mina ühelt poolt, tema teiselt. Tegemist on Koidu tänaval asuva hoonega, kus toimub igast lahedaid üritusi. Pühapäeviti saab seal peale kõige ka malet mängida - kell 14.00 algab malering. Nagu ütleb Carmen Kass - male on seksikas.
Soovitan kõikidel pühapäevamaletajatel kohale minna - mõnus seltskond, hubane õhkkond. Pakutakse teed!
NB! võtke oma sussid kaasa.

Igastahes - me Turuga tegime enne turniiri paar soojendusmängu. Ühe ma mustadega võitsin, teise ka, aga see oli nii huvitav partii, mõlemalt poolt oli väga palju, lausa nii palju, et me otsustasime selle kirja panna. Siinkohal ma ka esitlen Teile selle partii.

Turul on valged ja minul on mustad. Mustad alustavad. Lisasin partiile juurde kommentaarid ja diagrammid.

1...e5!?
2.Rc3 d5!?
Tsenter on hõivatud. Mustal on peaaegu et otsustav ülekaal juba.
3.e3 Rf6 Viga. Oli vaja edasi tsenter hõivata - näiteks f7-f5 või c7-c5 oleks viinud seisu juba miinus plussini.
4.d4! valge võitleb tsentri eest!
4...e4!? Must paneb tsentri kinni. Valgel on kuningatiiva arendamise raskused. Valge seis on pähh.
5.Oe2? Loll käik ja vale plaan - valge tahab mängida f2-f3. Parem oleks olnud sel juhul kohe mängida f-etturiga. Antud käik on tempokaotus.
5...Od6 (see oda tahab tulevikus matti panna, tal see ei õnnestu)
6.f3?! Valge primitiivselt loodab, et must võtab etturi maha ja ta viib tempoga oma ratsu välja. Pärast seda on tegemist ümbervahetatud väridega prantsuse kaitsega.
6...exf3? Must täidab valge soovi. Valge on saanud juba normaalse seisu. Parem oli vangerdus.
7.Rxf3 0-0 8.0-0 Ve8 Must kontrollib välja e4.
9.Od3 Näe - ütlesin ju, et tempokaotus. Diagramm 1
Vaatleme nüüd seda seisu lähemalt. Tegin paar märget ka, et oleks selgem, kus on tempokaotus ja kus on väli e4. Loodan, et kõigil on seni kõik selge.
Turu nimetas selle mängu Immortal Game'ks. Mina nimetan seda patsermaleks. Aga see selleks. Lähme edasi sõbrad!
9...0g4? Ei ole just kõige parem käik. Pean tunnistama, et läksin käega lööma, mõtlesin, et "kütan talle niikuinii turpsi", et lihtsalt teen käike. Alahindasin (loe: ei näinud) valge järgmist fantastilist manöövrit.
10.Le1! Tohoh tonti! Turu tahab tulla lipuga hašš neljale ja siis mulle matti panna! Kaval poiss on see Turu!
10...c5 Väiksest peale mul on õpetatud, et rünnakule äärel peab järgnema vasturünnak tsentris. Seda ma ka tegin. Parem oleks olnud ilmselt c6, sest doora viis jääb tulevikus nõrgaks.
11.Lh4 Oxf3 12.Vxf3 cxd4???
See käik kaotab. Parem oleks olnud c4 ja valgele ei anna mitte midagi Vxf6 cxd3 tõttu.
Nüüd oleks võinud valge aga võita väga kergelt. Diagramm number kaks. Nagu näha, olen ma ka siia paar selgitavat märkus teinud. Valge võidukäik on järgmine -
13.Vxf6! ja seis on läbi.
Paar varianti ka: Lxf6 14.Lxh7+ Kf8 15.Lh8+ Ke7 16.Rxd5! +-
ning
13... dxc3 14.Lxh7+ Kf8 15.Lh8+ Ke7 16.Lxg7 +- must on kohutava rünnaku all. Tõenäoliselt seal pääseteed ei ole.
Turu aga otsustas piinata mind.
13.exd4 oe7 Laua taga ma midagi paremat ei leidnud. Rbd7 oli vast tsipa parem, aga seis on ikkagi väga halb.
14.Og5! Seis on vast läbi. Arvuti näitab mingeid absoluutselt ulmevariante, mida ilmselt keegi elusees ei mängiks. Mina arvasin, et ma näen superilusat kombinatsiooni, mille tulemusena ma päästan enda kuninga. Mul jäi kahe silma vahele see, et tegelt ma ei päästa sellega mitte kui midagi :(.
14... h6??
15.Oxh6 Re4 16.Lg4?
Kergemalt võitis Lh5 (ähvardades f7 välja ning etturit d5'l), tõrjumatu rünnakuga. Me mängisime muide ilma kellata. Turu ütles, et ta vaatas seda käiku ka. Vedas, et ta nii ei käinud, muidu poleks küll võitnud seda mängu...
16...Of6 ja seis on nüüd mustal "ainult" läbi. Siinkohal olin ma juba hellitamas lootust, et ma võidan. Matti nagu kuskilt ei tule ja küll Turu mingi hetk patserdab.
17.Vaf1 Oxd4+ 18.Kh1 Ld6?? See käik kaotab. Mingit teoreetilised šansid olid olemas pärast Ld7.
19.Vxf7! (võitsid ka Oxg7, mis oli kõige parem ning samuti ka Rxd5!. Variandid jätame lugejatele koduseks tööks)
19...Lxh6 20.Rxd5 Rf2+ 21.V1fx2?? Ai-ai-ai Turu. Vale vankriga võtsid! Paneme kolmanda diagrammi! Milles siis vahe on? Vaatame varianti:
21.V7xf2 Oxf2 22. Re7!! ja seis on läbi. Kui valge võtab ratsu ära, järgneb Lc8+ ja seis on läbi. Kui ei võta ära, siis võib lihtsalt ratsu ära võtta ja valgel on vigur üle.
21...Oxf2 ja tuleb välja, et Re7 peale saab nüüd must käia Kf7. Lisan ka, et eelmises variandis (V7xf2) järgneks Kf7 peale lihtsalt Rg6 ja oda on seotud.
22.Vxf2 Ja arvuti näitab siin = (0.05). On alles optimist. Mina kavatsesin siin küll juba ära võita. Tehnilised raskused.
22... Ve1+ 23.Of1 Valge loomulikult ei vaheta vankreid.
23...Rc6 24.Rf6+ Turu tegi arvutikäigu.
24..Kh8 25.Rh5 Vd8 26.h3 Ve5 27.Rf4 Vg5 28.Lf3?
Arvuti on veendunud, et pärast Le6! tuleb valge lipp sisse ja siis on seis juba valgel parem. No ei tea mina ...
28...Lf6? Must loodab palju. Valge võib nüüd saada paremuse Od3! abil. Musta vankrid ei tööta ja kuningaseis on ikka nõrk. Valgel on head rünnakušansid.
29.Lb3? Vf5!
30.Rh5??
Parem oli lipuga tagasi tulla. Ma pikalt mõtlesin, kas võtta ära vanker ja oda ja veel ratsu ka (30...Vxf2 31.Rxf6 Vxf1 ja Vxf6), aga lõpuks arvestasin, et mul jääb ainult 2 etturit ja seda seisu võib olla raske võita. Otsustasin kindla peale minna.
30... Lg5 31.Vf5 Lf5 32.Oe2 Rd4 33.Lc3? Valgel oli olemas ilus lipumanööver. Lg3! ähvardades matti g7'l. ning kui valge käib selle peale g6, siis must saab võrdsuse Lc7! abil.
Kui aga must kaitseb matti Lf7 abil, siis valgel on imeline Lh4! Paneme veel ühe diagrammi. Üks diagramm ütleb rohkem, kui tuhat varianti!

Me olime juba päris väsinud Turuga, pärast nii pikka ja pingelist mängu. Turu ei leidnud Lg3 ja mina tegin järgmise käiguga täitsa patserduse.

33... Vc8? 34.Ld3?? Lxd4 oli võidukäik. Ratsu puhtalt ees.
34...Lxd3 35.Oxd3 Rxc2 36.Rf4! Haa! Turu pani kena lõksu üles, millesse ma ka sattusin. Võiduseisus loomulikult.
36...Rb4?? 37.Rg6+! Kh7 38.Re7+ Rxd3 39.Rxc8
Siin vaatas mulle Turu otsa ja naeratas, et näe - millega ma hakkama sain - ratsulõppmäng ja ettur üle. Ma olin aga üpriski kindel, et võidan ka selle seisu.
39..a6! 40.Rd6 b5 41.a4?? Turu patserdab. Viigivariandid olid ka olemas. Need jätame ka koduseks tööks. Turu jättis kahe silma vahele musta 42 käigu.
41...bxa4 41.Rc4 Rxb2! 42.Ra3
Rohkem me kumbki täpselt ei mäletanud.
Igastahes, ma võitsin selle seisu ära järgmise plaaniga - kuningas tsentrisse, siis ajan valge ratsu a3'lt a1'le. Saan etturid a2 ja a4. Vahetan ratsud väljal b4 välja, valge saab kuningaga liputiiva etturid kätte ja mina samal ajal lähen kuningatiival lippu.

Ilus ja õpetlik partii. Oli ju, eks?
Muide, vahepeal on ilmunud 2 Lubomir Kavaleki malenurka. Üks on siin ja teine on siin.

1 comment:

Anonymous said...

-1