Saturday, January 6, 2007

Lõppmänguhuvilistele

tere taas!
lubasin teile põhjalikku analüüsi lipp+oda vs aktiivne kuningas lõppmängust ja siit ta nüüd tulebki... Loodetavasti õpite sellest ja teine kord enam nii elementaarses lõppmängus ei eksi.

Kõndisin paar päeva tagasi turniirisaalis ringi, ise olin just mängu lõpetand ja lõin aega surnuks teiste mänge jälgides. erilist huvi hakkas pakkuma üks seis kahe noormaletaja vahel. Eriti märkimisväärsed olid noore ja andeka Sidam Rukhan-i kaitsevõimed. Teisel andekal noormaletajal Leraak Rotsen-il oli küll lipp ja oda üle, aga ei see heidutand Sidamit... Ta võitles visalt lõpuni ja oleks peaaegu viigi sellest raskest seisust välja pigistand.

Üldiselt arvatakse, et see seis on küllaltki kergelt valgele võidetud - On vaja tarvis ainult ühte elementaarset tüüpmanöövrit kui kuningas on õige ruudu peale aetud ja seis ongi võidetud. Samas aga teada tuntud noor malegeenius Vatsug Kkapgaas rääkis ühest lõppmänguprogrammist mille vastu pole seda üldse nii kerge võita. See kuningas on ikka üks salakaval loom ja võib seal laua taga igasugu imemanöövreid teha.

Aga et siin on siis nüüd see partii:


Leraak Rotsen - Sidam Rukhan

Hetkel kui ma seda pealt kaema jõudsin oli mäng jõudnud just sellesse kõige huvitavamasse staadiumi – lõppmängu. Kuigi mõni malemänguga vähem tutvunu võiks siin seisus arvata et valgel on suur paremus kahe üle oleva etturi näol on siiski esmamulje petlik. Musta tugev ettur kuningatiival ja peagi tugev tsentriratsu annavad talle minimaalse paremuse. Siiski kuna musta musta värvi ratsu on valet värvi võrreldes h1 väljaga on kõige tõenäolisemaks tulemuseks punkti poolitamine.

  1. ... Re6!

Must hakkab kohe teostama oma plaani tugevast tsentriratsust.
2. Kb6?
Selge ajaraisk valge peaks kiirelt otsima idee musta h-etturi neutraliseerimiseks.

Ke5! Parim käik läheb tempoga h-etturi suunas. Siin peaks mustal juba üsna elementaarne võit olema.

3.Oc6!


Parim käik valgele. Ainuke käik mis veel partiis pinget hoiab. Kergesti nähtava plaaniga Oe8 ja hoida kinni h-etturit. Valge pole veel lootust minetanud! Kd6??? Uskumatu! Mida mu noored silmad peavad nägema!? Hämmastav eksimus selle ülejäänud partii sama hästi kui perfektselt mänginud inimese poolt. Siin on ju selge, et käigu Rg7 peale mis takistab Oe8-t puuduvad valgel igasugused eeldused vastumänguks. Sidami vabandamiseks võin siiski öelda, et kohe peale selle eksimuse tegemisest sai ta oma veast aru ja ta silma tekkis pisike pisar… mis küll kadus silma tupsutanud taskuräti pehmesse sisemusse ja mäng läks edasi. Kuigi must minetas igasugused lootused võiduks on siin siiski veel vaja valge poolt täpset mängu et see punkt tasku panna. Kõik ei ole veel läbi!
4. a4
Nüüd on kõik tempode mäng ja valge on neid õigesti lugenud. Elementaarne võidulüke. h5 Planeeritud käik, vana malereegel, et kui vasdtane ürtitab äärelt siis sa löö vastu tsentrist või teiselt äärelt! 5+ maleteooria tundmise eest!
5. a5
Ja aina läheb… Rc7??? Otsustav viga! Peale seda käiku on musta seis juba halb. Tuli oma plaani jätkata (h4-h3-Ke5-Kf4-Ke3-Kf2-Kg1-Kxh2-Kg1-h2-Rf4-Rg2 ja h1V!!! ) Te võite küll küsida miks vanker ja mitte oda või lipp?! Aga vastus oon lihtsamast lihtsam… HULLU VANKRI IDEE!!!
6. b5
Rahulikult sammub kuna teab ,et vastane mängib vale plaani järgi… Siinkohal siiski kiidusõnad Sidamile, sest on ju teada, et parem halb plaan kui üldse mitte plaani h4 Õige käik. Must nägi siin ette kombinatsiooni millega võib veel pool punkti päästa!
7. a6 h3
Kõik kulgeb plaanipäraselt.
8. a7
Seda käiku tehes tundus valge endaga ikka väga rahul olevat. Aga kogu saal oli äkitselt muutunud vaikseks… See oli vaikus enne tormi. Ra8!!!!! Ei raatsind sellele käigule vähem märke anda. Tõeliselt etüüdiline käik. See käik läheb kindlasti maleajalukku kui parim kaitsekäik läbi aegade! Mõte on väga lihtne… Kuna musta nuppe on väheks jäänud ja pole nuppe millega vastase lipustumist takistada rakendatakse selleks VASTASE enda nupud. Tõeline vaimukus mida ei kohta just iga päev!
9. Oxa8
Sunnitud käik kuna Ra8 oli ka tuli (eriti geniaalne kas pole!)Ke5!! Jätkab plaani… Kunigat on alati olnud kesklauas raske matistada… Ja kuna malelaual on 64 ruutu on ka kuningal piisavalt manööverdamisruumi, et pidada vastu need vajalikud 50 käiku. Nüüd tuleb ainult kuningas keskel hoida.
10. Oh1!
Täpne käik! Ainuke mis jätab veel pisukese võiduvõimaluse võttes mustalt igaveseks ära välja g2 ja põgeneb ka teda taga ajava kuninga tempode eest. Kd4 Õige käik kuningas keskel!
11. a8L Ke3?

Siinkohal tahaksin hetkeks peatuda. Oleme lõpuks välja jõudnud selle väljakuulutatud Lipp+Oda vs aktiivne kuningas lõppmängu juurde. Musta viimane käik oli muidugi selge eksimus. Kuningas tuleb hoida aktiivselt. Sest nagu nad räägivad parim kaitse on rünnak. Hoides kuningat keskel ja tehes elementaarseid pettemanöövreid ja kui te suudate teha õiges kohas kolmnurga siis on siis üsna fifty-sixty võimalused. Must küll ei mängi võidule aga ta viigilootused on siiski kõvasti üle prahi.
12. Lf3+
must alistus. Enam polnud midagi teha…

Aitäh et lugesite.

Vaadeldamiseni

Uku

No comments: