Vaadeldaja avalikustab Eesti Maleliidu erakorralise üldkoosoleku
kokkukutsumise nõude. Nõudele on alla kirjutanud 10 klubi esindajad.
Tähelepanuväärne on asjaolu, et alla kirjutanud 10 klubi liikmeskonda
kuulub Eesti Spordiregistri andmetel 54% Eesti Maleliidu liikmesklubidesse
kuuluvatest noortest harrastajatest (Eesti Maleliidu liikmesklubid Eesti
Spordiregistri andmebaasis
http://www.eok.ee/
PDF faili võite leida siit.
Nõue Eesti Maleliidu erakorralise üldkoosoleku kokku kutsumiseks
Nagu nähtub 2009. a. majandusaasta aruandest, on Eesti Maleliidu majanduslik seisukord taaskord oluliselt halvenenud. Eesti Maleliidu võlgadele on lisandunud 2009. aasta tulemina kahjumina 149 343 krooni ning eelmiste aastate akumuleeritud tulem on esimest korda ületanud miljoni piiri. Seisuga 31.12.2009 on Eesti Maleliit erinevatele isikutele võlgu 1 085 984 krooni. Võrreldes 2009. a. kogutuluga 1 277 760 krooni on see väga suur summa.
Eesti Maleliidu juhatus ei ole juba mitmendat aastat suutnud korrektselt vormistada ega klubidele üle kanda noortespordi toetusi. Riigilt saadud sihtotstarbelist toetust on kasutatud muudel eesmärkidel kui ette nähtud ning siiamaani ei ole kultuuriministeerium pidanud vastuvõetavaks esitatud aruandlust. Noortespordi toetuse võlgnevus likvideeriti H. Olde väitel alles 19. mail (tähtaeg oli 31.12.2009) ning märkimisvääselt viivitati ka eelmistel aastatel. Probleemiga tegeleb praegu kultuuriministeeriumi siseaudit. Koostöö asemel kultuuriministeeriumiga puuduste kõrvaldamisel on Eesti Maleliidu juhatus asunud eelistama teravatooniliste kirjade saatmist advokaadibüroo vahendusel.
Sellises olukorras jääb arusaamatuks juhatuse käitumine Eesti Maleliidu võimalike toetajatega. Eesti Male Toetusühing avaldas valmisolekut toetada Eesti delegatsiooni lähetamist maleolümpiale Hantõ-Mansiiskis. Eesti Maleliit ei ole siiani avaldanud valmisolekut sõlmida selleks vajalikku lepingut. Eesti Olümpiakomitee president Mart Siimann nimetas 21. juuli "Eesti Päevalehes" sellega seoses Eesti Maleliidu ja kultuuriministeeriumi suhete olukorda häbiväärseks. Eesti delegatsiooni maleolümpial osalemine on sattunud suure kahtluse alla ja tekkinud on reaalne oht, et 1935. aastast kestnud iseseisva riigina maleolümpial osalemise traditsioon, mida suudeti hoida isegi 1990. aastate algul, võib katkeda.
Juba on katkenud kaks olulist traditsioonilist üritust: nädalalõputurniiride sari ning 100 laua matsh Soomega. Neile ähvardab lisanduda Eesti osavõtt maleolümpiast. 2010. aastal puudusid Eesti maletajatel võla tõttu FIDE ees kuude viisi FIDE reitingud, mis raskendas oluliselt Eesti maletajate rahvusvahelistel võistustel osalemist. Kahel olulisel võistlusel jäi Eesti maleparemikku kuuluvatel mängijatel 2010. aastal osalemata: Eesti Maleliidu võlgade tõttu ei saanud Kaido Külaots mängida individuaalsetel Euroopa meistrivõistlustel ja Tatjana Fomina seenioride Euroopa meistrivõistlustel. Samal ajal kukkus täielikult läbi ka juhatuse plaan korraldada Tallinnas MK turniir 2011. aastal.
Eesti Maleliidu juhatus ei vasta põhikirja rikkudes liikmete küsimustele ja varjab juhatuse koosolekute protokolle, millega tutvumist H.Olde liikmetele 2009. aasta korralisel üldkoosolekul selgesõnaliselt lubas. Arusaamatutel põhjustel korraldati maleolümpia teemaline arutelu korralisel üldkoosolekul 11.07.2010, kui suurem osa meeste koondisest (suurmeistrid Külaots ja Kanep, meistrid Seeman ja Volodin, meeskonna kapten Kiik) oli Eestist ära, rikkudes sellega ka põhikirja, mille järgi tuleb korraline üldkoosolek korraldada esimese poolaasta jooksul. Enne 11.07.2010 vastu võetud põhikirjamuudatust oli juhatusel kohustus kutsuda juhatuse koosolekutele valitsevad Eesti meistrid. Viimaste aastate jooksul on see jäetud lihtsalt tegemata.
Rea aastate jooksul on juhatus korraldanud vaid vannutatud audiitori Rein Voldi audiitorkontrolli oma tegevuse üle, kuigi põhikiri näeb ette mitme revidendi poolt läbi viidud revisjoni.
Kahetsusväärsel kombel on praegune juhatus läinud vastandumise teed nii kultuuriministeeriumi, hulga klubide kui Eesti tippmaletajatega ja väldib kontrolli oma tegevuse üle nii revidentide kui teabe saamiseks õigustatud klubide poolt. Juhatus rikub süstemaatiliselt põhikirja ka muudes küsimustes. Eesti Maleliit on majanduslikult jõudnud pankroti veerele.
Kujunenud olukorras peame Eesti Maleliidu tegevuse jätkamise ainuvõimalikuks tingimuseks kiiret juhatuse vahetust ning normaalse koostöö taastamist nii kultuuriministeeriumiga kui Eesti Maleliidu toetamisest loobunud sponsoritega. Nagu viimased aastad näitavad, on praegu ametisoleva juhatuse võimalused uute toetajate leidmiseks ammendunud.
Sellega seoses nõuame Eesti Maleliidu erakorralise üldkoosoleku kokkukutsumist ajavahemikul 15. – 22. augustil 2010 alltoodud päevakorraga koos küsimuste ja sõnavõttudega iga punkti juures. Nõuame, et erakorralise üldkoosoleku protokolli tõestaks notar. Juhime juhatuse tähelepanu asjaolule, et mittetulundusühingute seaduse §20 märgiga 1 lg. 2 kohaselt võib 1/5 ühingu liikmetest nõuda neid huvitava küsimuse võtmist päevakorda ning et sama seaduse §21 lg. 8 kohaselt on 1/5 liikmetel õigus nõuda üldkoosoleku protokolli notariaalset tõestamist. Nõuame kõigis küsimustes salajast hääletust.
Päevakord:
1. Maleolümpia 2010 osalemise toetamine (ettekandja Toomas Valgmäe, Eesti Male Toetusühing): ülevaate saamiseks maleolümpial osalemise võimalustest ning praeguse juhatuse tegevusest selles küsimuses.
2. Maleolümpiale 2010 juba eraldatud riiklike vahendite senise kasutamise aruanne (ettekandja Hendrik Olde, Eesti Maleliit): ülevaate saamiseks maleolümpial osalemiseks juba eraldatud riiklike vahendite kasutamisest.
3. Noortespordi toetused aastatel 2008-2009 (ettekandja Tõnu Seil, kultuuriministeerium): ülevaate saamiseks 2008.-2009. aastal esinenud probleemidest noortespordi toetustega seoses.
4. Noortespordi toetuste klubidele ülekandmise kord aastal 2010 (ettekandja Tõnu Seil, kultuuriministeerium): lahenduse leidmiseks noortespordi toetuste jõudmiseks klubideni 2010. aastal.
5. Noortespordi toetuste arvutamise kord aastal 2010 (ettekandja Margus Sööt, MK "Vabaettur"): noortespordi toetuste arvutamise korra kehtestamiseks 2010. aastal.
6. EML juhatusse kandideerida kavatsevate isikute sõnavõtud: ülevaate saamiseks isikutest, kes on valmis kandideerima uude juhatusse ja nende tulevikunägemustest enne vana juhatuse tagasi kutsumist.
7. EML juhatuse tagasi kutsumine.
8. EML juhatuse suuruse otsustamine ja EML juhatuse valimine.