Wednesday, April 28, 2010

Intervjuu Tõnu Seiliga

Maleblogi Vaadeldaja intervjuusari jätkub intervjuuga Kultuuriministreeriumi spordi asekantsleri Tõnu Seiliga.

Vaadeldaja küsimused võib leida Kultuuriministreeriumi dokumendiregistrist.

Lp Nikolai Kunitsõn

nikitheone@gmail.com

maleblogi Vaadeldaja

Austatud hr Nikolai Kunitsõn


Intervjuu vastused


Kultuuriministeeriumi poolt on suhted Eesti Maleliiduga olnud viimastel aastatel konstruktiivsed ja töised. Kultuuriministeerium on alati teinud Eesti Maleliidu kui organisatsiooniga koostööd nagu kõikide teiste Eesti spordialaliitude ja spordiühendustega. Viimastel aastatel on majandusraskuste tõttu vähenenud riiklikud toetused kõikidele eluvaldkondadele, sh spordile. Kultuuriministeeriumi rahaeraldised on seotud igal aastal vastuvõetava riigieelarve seadusega ja mõnel aastal ka negatiivse lisaeelarve seadusega. Teiste fondide ja kapitalide malele rahaeralduste kohta saavad kommentaari anda teised fondid ja kapitalid.


Eesti malel, maleklubidel ja Eesti Maleliidul on õigus ja võimalus küsida toetusi nii Eesti Kultuurkapitalilt kui Hasartmängumaksu nõukogult. Kahjuks ei ole Eesti Maleliit tänaseni meile ametlikult teadmata põhjusel ainukese spordialaliiduna aktsepteerinud ja allkirjastanud riigieelarvelise toetuse lepingut Kultuuriministeeriumiga, millest sõltuvad otseselt kõikide Eesti maleklubide noortespordi ja Eesti Maleliidu kui organisatsiooni toetus. Kultuuriministeerium on teadlik Eesti Maleliidus toimuvast ja Eesti Maleliiduga seonduvatest probleemidest.


Kultuuriministeerium on neid probleeme mitmel korral Eesti Maleliidu esindajatega kohtudes arutanud ja esitanud omapoolsed lahendusettepanekud, seni kahjuks tulemusteta.


Kultuuriministeeriumi poolt spordialaliitudele mõeldud toetus on ette nähtud spordialaliitude põhikirjaliste eesmärkide ja arengukavas kirjeldatud tegevuste elluviimiseks ning ühekordsete projektide realiseerimiseks.


Toetuse eraldamisel spordialaliitudele arvestatakse edukust tiitlivõistlustel viimase nelja aasta jooksul (olümpiamängude puhul arvestatakse olümpiatsüklit, mis on neli aastat), samuti spordialaga tegelejate arvu riikliku statistika alusel, rahvusvaheliste suurvõistluste korraldamist Eestis, spordialal kutsekvalifikatsiooni omavate treenerite arvu ja nende taset, spordiala arenguperspektiivi, lähtudes spordialaliidu arengukavast jne. Samasuguse põhimõtte järgi eraldatakse toetusi ka noortespordile, mille puhul on oluline vastava ala spordiklubide ja -koolide noortega tehtav tulemuslik sporditöö. Antud loetelus on olulisel kohal rahvusvaheliste tiitlivõistluste korraldamise võimalus ja nende reaalne läbiviimine Eestis. Kultuuriministeerium peab spordialaliitude toetuse eraldamisel lisaks riiklikule statistikale ja tulemustele kindlasti arvesse võtma ka rahvusvahelise tähtsusega tiitlivõistluste korraldamist. Rahvusvaheliste tiitlivõistluste toetamisest tulenevalt on muutused spordialaliitude kogutoetustes aastati protsentuaalselt erinevad.


Erinevate spordialade spetsiifikad, ajalugu, põhimõtted, võistlused ja neil aladel saavutatud tulemused on väga erineva iseloomuga. Spordialaliitude toimimist hindab Kultuuriministeerium koos Eesti Olümpiakomiteega, analüüsides põhjalikult ka spordialaliitude sisulist tegevust. Lisaks peame vajalikuks märkida, et riigipoolse kogutoetuse hindamisel tuleb arvesse võtta kõigist erinevatest riigieelarveallikatest (Eesti Kultuurkapital, Hasartmängumaksu Nõukogu, stipendiumid) eraldatud toetussummad. Seetõttu on võimalik olukord, kus Kultuuriministeeriumi poolse toetuse vähenemine ei pruugi kaasa tuua üldise riigieelarvelise toetuse vähenemist samas mahus.


Kultuuriministeerium jälgib spordiorganisatsioonide majandustegevust ja on muuhulgas Eesti Maleliidus läbi viinud riigi toetuste kasutamise osas kontrollauditi 2007-2008.a kohta. Spordialaliidu kui organisatsiooni tegevuse hindamisel on lisaks spordiseaduses, ministri määruses, toetuse käskkirjas ja lepingus toodud nõuetele määrav ka nõuetekohane aruandlus. Kahjuks ei ole Eesti Maleliidu juhatuse poolt Kultuuriministeeriumile esitatud dokumendid andnud kindlust ministeeriumipoolse eraldise sihipärases kasutamises. Esitatud dokumendid ja ka Eesti Maleliidu liikmesklubide poolt esitatud informatsioon kinnitab, et 2007 - 2009. aasta riigipoolne noortespordi toetus ei ole jõudnud ettenähtud ulatuses Eesti Maleliidu liikmeks olevate spordiklubideni, puudulikud on ka varasemate aastate aruanded. Eesti Maleliit on seega jätnud täitmata seadusest tulenevad kohustused Kultuuriministeeriumi ja liikmesklubide ees. Lisaks ei ole liit esitanud Kultuuriministeeriumile arengukava, mis koos nõuetekohaste aruannetega on kultuuriministri 10. jaanuari 2006. a määruse nr 1 kohaselt üks peamisi riigipoolse toetuse eraldamise eeldustest. Kultuuriministeeriumil on õigus nõuda tagasi varasematel aastatel eraldatud toetussummad, mida ei ole sihipäraselt kasutatud. Eesti Maleliit on põhikirja järgi vaba algatuse alusel asutatud ja mittetulundusühinguna avalikes huvides tegutsev ja heategevuslikult malet toetav vabatahtlik ühendus, mille põhitegevus on suunatud male arendamisele Eestis. Liidu tegevuse eest vastutab alaliidu liikmete poolt üldkoosolekul valitud juhatus, mille esimehe ülesandeks on tagada liidu üldtegevuse toimimine. Kui Eesti Maleliit on teinud viimastel aastatel majanduslikult riskantseid otsuseid ja sattunud selle tulemusel raskustesse oma põhikirjaliste eesmärkide täitmisel, lasub vastutus selle eest põhikirja järgi liidu juhatusel.


Tänases majanduslikus olukorras ei ole Kultuuriministeeriumil võimalust toetada Maailma karikaturniiri korraldamist Eestis 2011. aastal Maleliidu poolt küsitud summa ulatuses. Kultuuriministeerium on konsulteerinud antud küsimuses ka Tallinna linnaga ja meile teadaolevalt ei ole ka linnal sellist raha, et küsitud mahus ja kiirendatud korras nõutud toetust eraldada. Kindlasti muudab olukorra veelgi keerulisemaks tõsiasi, et FIDE ise ei näe ette toetust Maailma karikaturniiri korraldamiseks ja kogu tulu peakski tulema Eesti riigi ja Tallinna linna eelarvest. Et Eesti saaks näidata end võimeka korraldajamaana, soovitasime EML-l tänaseid olusid arvestades Maailma karikaturniiri korraldamine edasi lükata. See annaks võimaluse võistluse korraldamist paremini planeerida, korrastada struktuur alaliidu sees, esitada toetuse saamiseks täiendavad taotlused ka näiteks EAS-le. Kindlasti saame koostöös väärikalt tähistada ka Paul Kerese 100 sünniaastapäeva 2016. aastal. Maleolümpia korraldamise võimalikkuse kohta Eestis on Kultuuriministeeriumil samad tingimused ja ettepanekud, mis Maailma karikaturniiri korraldamise kohta. Kõik see eeldab muidugi seda, et alaliit on korrastanud oma finantsseisud ja likvideerinud võlad riigi, oma liikmesklubide, sportlaste jne ees.Suurvõistluse toetamise näitena on Kultuuriministeerium tänaseni kõige suurema summaga toetanud Iluuisutamise EM korraldamist Tallinnas – toetus 2 mln krooni. Näiteks Otepää MK etapi õnnestumiseks eraldab ministeerium toetust ca 1 mln krooni.


Kultuuriministeerium ei pea vajalikuks kommenteerida meedias ilmunud kriitilisi avaldusi Kultuuriministeeriumi ametnike ja Eesti Maleliidu ametnike vahel.


Lugupidamisega

Tõnu Seil

Asekantsler


Vastused võib endale arvutisse laadida siit.